Bila rasa kuat..UMNO mula nak ‘tunjuk kuasa’

0
128

TT pelik bila tengok perangai sesetengah pemimpin UMNO. Walaupun sudah ditolak rakyat pada PRU-14 dan kembali dapat kuasa sehingga mampu duduki jawatan Perdana Menteri atas bantuan parti-parti lain, keangkuhan mereka kembali semakin terserlah.

Ia terbukti apabila berlaku kekosongan bagi jawatan Menteri Perladangan dan Komoditi yang sebelum ini disandang oleh Zuraida Kamaruddin. Masa pegang jawatan itu Zuraida berada dalam Bersatu dan jawatan itu diberikan atas kuota Bersatu/Perikatan Nasional.

Jawatan tersebut bukan diberi macam itu saja, sebaliknya berdasarkan perjanjian yang termeterai dalam kerjasama pembentukan kerajaan. Dalam bahasa mudah, ia melibatkan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob dan Presiden Bersatu, Muhyiddin Yassin.

Jadi bila ada kosong, kenalah bagi orang Bersatu jugak isi, apa hal pula UMNO nak buat perangai ‘Belanda dapat tanah’! Ni lah perangai UMNO sejak dulu lagi. Bila lemah dan hilang kuasa ‘macam ayam berak kapur’, terhengeh-hengeh sanggup beri sokongan untuk kembali berada dalam kerajaan, bila sudah kuat mulalah buat perangai buruk, ‘tikam kawan dari belakang’ atau jadi ‘duri dalam daging.’

Buruknya, bukan kata dengan parti luar malah dengan sesama gabungan pun UMNO nak ‘caras’ – contoh mudah, nak hapuskan ‘kerusi tradisi’ yang diberikan kepada komponen. Bila lemah… berpakat dengan kawan, bekerjasama dengan musuh…bila dah kuat kawan dikhianati, musuh dijauhi – Inilah perangai buruk UMNO!

Segelintir pemimpin UMNO yang bersikap macam tu sebab perasan UMNO/BN dah kuat. Bila menang PRN kat Johor dan Melaka, mereka mula ‘berkepak’, naik tocang…rasanya rakyat dah kembali menyokong parti itu walaupun pemimpin-pemimpinnya ada masalah integriti.

Paling dangkal, bila ada seorang pemimpin kanan UMNO kata, tindakan Zuraida membuktikan Bersatu semakin lemah maka tak boleh minta kerusi Kabinet yang kosong itu. TT nak cakap kat pemimpin tu, jangan perasan sangat UMNO/BN kuat. Kata bijak sangat, buatlah kajian betul-betul apa faktor sebenar UMNO/BN menang di Melaka. Jangan main sedap mulut saja kata parti lain lemah.

TT bukannya nak sokong Bersatu, cuma nak tegaskan, kalau sudah ada perjanjian, kalau dah berjanji dengan orang lain…pegang dan tunailah janji itu…hanya orang munafik sahaja yang akan memungkiri janji!

Satu lagi TT nak cakap, sikap UMNO itu sepatutnya beri isyarat dan pemahaman kat puak-puak yang dok berdegil tak nak bekerjasama berhadapan satu lawan satu dengan BN dalam PRU-15.

Tengoklah perangai UMNO betul-betul…sekarang ni mereka tak kuat manapun dah tunjuk lagak nak khianati kesepakatan, nak tuntut benda yang bukan hak mereka, bayangkan kalau mereka menang besar dalam PRU-15?

Kalau menang tu bukan pasal rakyat sokong mereka tetapi disebabkan perasan ego dan angkuh sesetengah pemimpin parti lain yang tidak mahu merealisasikan kerjasama antara parti lawan BN.

Semua berdegar-degar bercakap nak kleptokrasi, negara akan masalah kalau UMNO kembali berkuasa selepas PRU-15 dan paling aneh, ada pemimpin pembangkang kata kalau lawan banyak penjuru BN akan menang… tetapi apabila dah ada acara nak halang benda tu berlaku… tolak pulak!…Bijak kah politik macam tu?

Sikap macam tu la menyebabkan pemimpin-pemimpin UMNO begitu yakin mereka akan menang PRU-15 bukan pasal rakyat sokong tetapi kerana undi pecah jika berlaku pertembungan tiga penjuru.

Jadi mereka harap sangat, parti-parti lain tak bergabung atau bekerjasama untuk wujud pertarungan satu lawan satu. Mereka tahu kalau lawan macam tu, mereka akan ‘bungkus’…nak dapat 30 kerusi Parlimen pun susah. Tak percaya? Selidiklah sendiri…

Kesimpulannya perangai buruk UMNO tak kan berubah kerana mereka dah rasa kuat. Bukan kerana mereka betul-betul kuat tetapi disebabkan lawan mereka…angkuh tak bertempat, ego tak tentu hala…tak mau berpakat…itu sahaja.

*Tebuan Tanah (TT) berpengalaman lebih 30 tahun dalam dunia kewartawanan.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here