Kenapa salahkan PN… Shahril ni faham tak pasal MN?

0
63

SALAH seorang pemimpin muda yang TT hormat ialah Shahril Hamdan. TT tengok dia bijak terutama dalam bab ekonomi, tetapi bila dalam bab politik, TT rasa Shahril ni kena banyak belajar lagi. Shahril kena tahu kalau nak buat komen satu-satu isu buatla ‘homework’ – orang putih kata- supaya kita tak dianggap lari daripada tajuk, paling kasihan nampak tak cerdik.

Macam itulah juga bila Shahril komen pasal Muafakat Nasional (MN), Shahril kata UMNO tidak bekerjasama dengan Bersatu kerana parti pimpinan Muhyiddin Yassin dilihat tak ikhlas untuk menjayakan usaha tersebut. Ketua Penerangan UMNO yang ganti Ahmad Maslan itu berkata, penubuhan gabungan itu tergendala disebabkan Perikatan Nasional.

‘’Surat jemputan untuk Bersatu menyertai BN yang ditandatangan UMNO dan Pas, kita hantar pada 13 Ogos 2020. Surat sudah dihantar, tetapi 16 hari selepas itu, PN tiba-tiba melancarkan logo dan mereka.

”Jadi jangan salahkan UMNO kononnya melengahkan kemasukan Bersatu dalam MN sedangkan kalau sudah buat PN nak menggantikan MN sudah tak relevan soal surat jemputan kepada Bersatu itu.”

Ni lah masalah pemimpin UMNO. Mereka cukup takut dengan bayang-bayang sendiri. Dulu bila Bersatu tubuh, mereka kata Bersatu nak ganti UMNO, bila PN tubuh, mereka kata nak ganti MN. Shahril ni faham ke tidak asas penubuhan MN?

Adakah dalam piagam yang ditandatangani Presiden UMNO kesayangan Shahril, Zahid Hamidi dengan Presiden Pas, Hadi Awang ada sebut apa-apa yang kata MN tu gerakan politik? Ada tak dalam tu kata, mana-mana parti politik yang bergabung dalam MN tidak boleh sertai gabungan politik lain.

Cuma Shahril baca isi kandungan piagam tu betul-betul. Tak apa mungkin Shahril teruja sangat nak ‘bantai’ Muhyiddin…ni TT tunjukkan apa yang terkandung dalam piagam tersebut supaya Shahril faham keadaan sebenar;

Piagam ini asalnya adalah demi mendamaikan atau menamatkan permusuhan politik antara UMNO dan Pas yang sudah berlaku berpuluh-puluh tahun.Paling penting ia bertujuan nak satukan orang Melayu. Jadi tak kira sapa pun orang Melayu, mereka boleh berada dalam MN.

Bila Bersatu ditubuhkan maka Bersatupun dijemput sama tetapi bukan atas dasar politik sebaliknya demi penyatuan ummah.

Tetapi masalahnya MN rosak disebabkan UMNO terlalu mahu berpolitik. Sebenarnya TT dah dapat rasa keanehan bila UMNO jemput Bersatu berada dalam MN. Sebabnya pada masa tu TT tahu bagaimana sikap segelintir pemimpin UMNO terhadap Muhyididin.

Bagaimanapun sebagai parti Melayu, Bersatu terima dengan terbuka pelawaan, tapi tiba-tiba semua diam.  Alih-alih Shahril salahkan Bersatu.

TT bukan nak masuk belah mana-mana pihak, cuma TT kasihan kat Shahril sebab dia seolah-olah tak kaji dulu apa berlaku sebelum buat kenyataan. Muhyiddin cakap betul lah, lepas Bersatu setuju ‘tiada lagi apa-apa respons daripada MN’, jadi kat mananya timbul isu ikhlas tak ikhlas macam Shahril dok ‘merepek’ tu?

Kenapa pula kaitkan penubuhan PN dengan MN? PN adalah gabungan politik,MN tu tak daftar pun sebagai gabungan politik, nak daftarpun geng-geng UMNO tak benarkan…macam-macam alasan mereka beri. Lagipun MN bukannya gabungan politik parti-parti Melayu, Shahril faham ke tak ni?

Kini isu MN tu dah berlalu, Muhyiddin hanya ingatkan semula apa sahaja yang berlaku,  oleh itu Shahril tak perlu ‘nak melatah’ tu pun lepas beberapa hari Muhyiddin cakap baru nak ulas. Pasal masa depan MN, nanti TT tulis dalam kemudiannya.

Cuba Shahril bertanya kepada pemimpin-pemimpin lebih senior dalam UMNO adakah parti itu benar-benar mahukan Bersatu berada dalam MN atau tidak? Dan apa misi UMNO menubuhkan MN dengan sebenar-benarnya.  

Kalau Shahril tak berani nak tanya, TT nak nasihatkan Shahril, dalam politik ni bijak sahaja tak mencukupi, pandai pun kena ada juga supaya kita tak dilihat tak cerdik bila mengulas sesuatu isu.

*Tebuan Tanah (TT) berpengalaman lebih 30 tahun dalam dunia kewartawanan.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here