[VIDEO] Gesa MPN bubar: Zahid sebenarnya celaru

0
437

TT gelak guling-guling bila baca kenyataan Presiden UMNO Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi yang meminta kerajaan membubarkan Majlis Pemulihan Negara (MPN) kerana mendakwa gagal menjalankan fungsi sebenar penubuhannya.

Kata Ahli Parlimen Bagan Datuk yang tengah dok bela diri kat mahkamah tu, ia juga sejajar dengan penubuhan Pasukan Khas Jihad Tangani Inflasi bagi mengelakkan percanggahan dengan usaha-usaha terkini kerajaan untuk menangani inflasi.

Kenyataan Ahmad Zahid kelihatan macam bijak tetapi sebenarnya menampakkan betapa celarunya pandangan Ahmad Zahid. Sebelum ini Ahmad Zahid juga yang kata Parlimen perlu dibubarkan bagi membolehkan sebuah kerajaan stabil diwujudkan.

Mungkin Ahmad Zahid suka perkataan ‘bubar,bubar’ ni. Sebab itulah apa-apa sikit beliau minta bubar, bila permintaan bubar Parlimen tak dilayan oleh Ismail Sabri Yaakob sekarang beliau minta bubar MPN.

TT nak cakap macam ni, kalau betul lah kerajaan tak stabil macam mana pula Zahid boleh sokong Pasukan Khas Jihad Tangani Inflasi? Bukankah dalam pasukan ini ada menteri daripada parti lain termasuk Bersatu contohnya?

Ahmad Zahid kata, :

‘’ Penubuhan Pasukan Khas Jihad Tangani Inflasi yang dianggotai beberapa menteri merupakan langkah baik sejajar dengan saranan saya untuk menangani masalah inflasi, kos sara hidup dan sekuriti mahkamah  dengan lebih tersusun  melalui kerjasama rentas kementerian.

‘’…memberikan kelapangan kepada kementerian-kementerian dan menteri-menteri daripada melayan dan menghadiri mesyuarat majlis yang berkesan ini.’’

Maknanya kerajaan stabil sebab semua kementerian boleh bekerjasama menangani isu negara walaupun datang daripada parti berbeza.

Ia juga selari dengan apa kata Ismail Sabri sebelum ini, tak perlu buat PRU-15 secepat mungkin kerana kerajaan stabil berikutan tidak ada pertentangan besar antara parti-parti dalam Kabinet. Ertinya yang Ahmad Zahid dan kawan-kawannya dok desak PRU bermotif politik la bukan soal kerajaan tak stabil.

Satu lagi TT nak tanya, yang Ahmad Zahid nak menyibuk minta MPN dibubarkan apa hal? Adakah beliau mahu mengalih isu berikutan apa yang didedahkan oleh Datuk Seri Tajuddin Rahman pada Isnin lalu?

Atau Ahmad Zahid semakin rimas dengan pelbagai cerita yang keluar di mahkamah? TT tak mahu tuduh apa-apa cuma TT nak nasihatkan Ahmad Zahid janganlah dengki sangat dengan Muhyiddin Yassin. Cukuplah dulu Ahmad Zahid yang bersama 14 lagi Ahli Parlimen UMNO menarik sokongan terhadap Ahli Parlimen Pagoh sehingga beliau terpaksa meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri.

Tak kan bila Muhyiddin jadi Pengerusi MPN pun Ahmad Zahid nak ganggu jugak? Atau Ahmad Zahid nak jadi Pengerusi MPN selepas peluang nak jadi PM semakin gelap?

Kecemburuan Ahmad Zahid terhadap Muhyiddin nampak sangat bila mendakwa MPN hanyalah platform untuk memberikan Muhyiddin peluang bagi menaikkan diri sendiri serta Bersatu. Soalnya bila masa pula Muhyiddin berbuat demikian?  Yang orang nampak Muhyiddin kerap mempengerusikan mesyuarat dengan menteri-menteri daripada pelbagai parti, jadi kenapa Ahmad Zahid cemburu sangat?

Dalam bab inflasi ni Muhyiddin sebagai Pengerusi MPN sudah pun menyentuh hal ini kira-kira dua minggu lalu ketika di Pagoh. Mungkin Ahmad Zahid kurang membaca jadi beliau terlepas pandang kenyataan Muhyiddin pada 24 Jun lalu di mana bekas Perdana Menteri itu berkata,;

Kerajaan perlu bersedia termasuk merangka pelan jangka panjang dan holistik dalam berdepan isu kenaikan harga barang ketika ini. Ini termasuk isu inflasi yang sedang melanda negara kini.

“Memang ada langkah (diambil kerajaan) tetapi (memerlukan dalam) konteks yang lebih besar. Bukan setakat sekarang tetapi masa ke hadapan ini. (Kalau) ikut pihak antarabangsa situasi akan bertambah lebih buruk, jadi kena lebih bersedia bagamana tangani masalah seperti ini,” katanya.

MPN berperanan sebagai penasihat kepada kerajaan, sama ada nasihat itu akan dilaksanakan atau tidak, terserah kepada kerajaan. Jadi Ahmad Zahid tak faham ke siapa penasihat, siapa pelaksana sehingga beliau menggunakan ayat..’’MPN yang dipengerusikan Muhyiddin tidak lagi berkesan, tidak perlu dan bercanggah dengan usaha-usaha terkini kerajaan menangani masalah-masalah rakyat.’’

Nak bercanggah macam mana, kalau MPN hanya menasihat, sama ada akan bercanggah atau tidak kerajaan tentukan…tak kan itupun Ahmad Zahid tak faham?

Oleh itu sama ada MPN berkesan atau tidak, biarlah Perdana Menteri tentukan Ahmad Zahid dok lah diam-diam, tak payahlah nak usaha alih isu. Ahmad Zahid patut jawab secara telus apa yang sudah didedahkan oleh Tajuddin terutamanya menyokong Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri.

Bukan apa TT kasihan kat ahli-ahli UMNO dalam Dewan Merdeka dulu, bersorak gembira bila Ahmad Zahid kata ‘No Anwar, No DAP’ tetapi bila Tajuddin dedahkan kedudukan sebenar mesti mereka terkebil-kebil. Ahmad Zahid juga boleh dianggap gagal sebagai Presiden UMNO kerana mengelirukan ahli-ahli parti itu.

Lagipun cukup-cukuplah kaitkan soal gagal dengan Muhyiddin. Semua orang dah tahu, apa yang berlaku kepada Muhyiddin bukan kerana kerajaan beliau gagal urus Covid-19 tetapi sebab mainan politik? Angkara siapa…Tajuddin ada jawapannya.

*Tebuan Tanah berpengalaman lebih 30 tahun dalam dunia kewartawanan.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here