Kalau tak bergabung…jangan mimpi nak tumbangkan BN!  

0
142

SEBUTLAH mana-mana parti pembangkang sama ada berada dalam Pakatan Harapan (PH) atau berada di luar gabungan itu, lawan mereka hanya satu iaitu Barisan Nasional (BN) dan UMNO. Bila bercakap pasal parti ini, wah! berdegar-degar semua kata pasal ‘kluster mahkamah’.

Tetapi malangnya apabila ada ruang untuk kembali bekerjasama seperti mana tahun 2018, masing-masing mula dok bagi macam-macam alasan. 

Yang peliknya hanya dalam Bersatu sahaja yang nampak semua sepakat serah kepada Presiden parti, Muhyiddin Yasssin…parti-parti lain berantakan.

Namun masa masih ada untuk berpakat. Semua kena ketepi ego masing-masing. Jangan dok perasan sangat bila bertarung sendirian dan tak nak bergabung dengan sesiapa, mereka boleh tumbangkan BN dan UMNO…mimpi boleh la..mahu tak mahu semua parti kena gabung lawan BN kecuali lah mereka memang nak BN menang mudah dalam PRU-15.

Beberapa pilihan raya kecil dan PRK di Johor dan Melaka dah tunjuk hanya PN dan DAP saja boleh beri saingan kepada BN/UMNO tu pun belum cukup kuat nak kalahkan BN/UMNO.

Tiada formula lain untuk tumbangkan BN/UMNO kecuali parti-parti lawan mereka BERGABUNG dan pastikan pertarungan SATU LAWAN SATU dalam PRU-15. Inilah faktanya! Tak kanlah pakar-pakar strategik dalam parti-parti pembangkang tak faham-faham! Sebagai seorang yang berpengalaman Muhyiddin amat memahami fakta ini.

Pasal itulah beliau bersedia berunding dengan parti-parti lain, walaupun ada pemimpin UMNO dok ‘meroyan’ tuduh Muhyiddin ada agenda mahu jadi PM kembali dan ‘khianat’ sebab Bersatu sebahagian daripada kerajaan sedia ada. Puak yang cakap macam ni ‘tak cerdik’. Habis tu kalau tak nak jadi PM buat apa jadi Presiden parti?  Lagipun Muhyiddin bukan ada kes mahkamah atau apa-apa tuduhan salahguna kuasa. Lainlah ‘orang tu’ jadi Presiden tetapi orang lain akan jadi calon PM.

Kena fahamlah… Muhyiddin mahu pembangkang bergabung sebab tak nak ‘kluster mahkamah’ kembali berkuasa. Bukan kata Muhyiddin,  beberapa pemimpin pembangkang lain pun tahu perkara ini tetapi ada pemimpin pembangkang yang ego. Kena buang ego…tu saja cara nak pastikan pembangkang bentuk kerjasama ampuh. Patutnya  duduk la berbincang dulu, cari formula, cari jalan macam mana nak pakat bukan awal-awal lagi dah bantah atau tolak.

Pemimpin UMNO tahu kalau pembangkang bergabung, tu ‘petaka politik’ untuk mereka. Sebab itulah ada pemimpin UMNO dah jadi ‘cacing kepanasan’ mula dok kata pasal ‘Pakatan Harapan 2.0’….TT pun faham pasal apa pemimpin tu ‘rasa panas’, maklumlah, hasil tindakan berani Muhyiddin… segala kepincangan dalam kerajaan BN masa tu terbongkar…hasilnya BN hilang kuasa…ada pemimpinnya naik turun mahkamah setiap hari.

Jadi kalau pembangkang bergabung sekali lagi, ni pasti akan beri ancaman kepada BN dan UMNO. Statistik beberapa pilihan raya dah tunjuk, kalau pertarungan satu lawan satu, belum tentu BN boleh menang. Tetapi jika pembangkang dan parti yang menentang BN/UMNO tak mahu bekerjasama…bersedialah duduk kat blok pembangkang sampai pencen…

Lepas pilihan raya kalau BN/UMNO buat apa-apa dasar atau tindakan atau ‘kluster mahkamah’ kembali berkuasa, jangan dok nak salah sesiapa..tak payah nak kritik… terima saja apa yang berlaku…sebab peluang dah ada untuk sekat BN/UMNO disia-siakan..

Jadi TT minta pemimpin fikir betul-betul…duduk berunding cara titik persefahaman.

Kalau itu tak dapat dibuat, maknanya apa yang puak-puak pembangkang dok ‘bantai’ Kluster Mahkamah tu hanya retorik dan sandiwara politik kelas tertinggi…

*Tebuan Tanah (TT) berpengalaman lebih 30 tahun dalam dunia kewartawanan.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here