[VIDEO] Lelaki sebak disambut rakan saat bebas selepas setahun dipenjara

0
19

NOR Syarizan Nor Azmi, 21, tidak dapat menahan sebak dan terharu sebaik melihat abang dan rakannya berdiri di luar pagar penjara ketika dibebaskan pada Khamis lalu.

Dia mengakui gembira sejurus melihat rakan-rakannya dan momen itu sempat dirakamkan abangnya sebelum menjadi tular dalam media sosial Tik Tok.

“Saya rasa seronok bila keluar, saya tengok kawan-kawan, sahabat-sahabat sambut saya depan pintu pagar penjara, saya jadi sebak. Saya gembira tengok senyuman kawan-kawan. Itu apa yang saya rasa,” katanya seperti dilaporkan FMT, hari ini.

Syarizan menjadi tumpuan warganet selepas rakaman video detik pembebasannya dari Pusat Koreksional Puncak Alam tular.

Dalam rakaman berdurasi 23 saat itu, Syarizan yang memakai persalinan serba putih, berlari mendapatkan abang dan rakan sebaik melangkah keluar dari pusat itu.

Dia kemudian bersalaman dan memeluk abangnya dengan erat. Rakaman itu menyentuh hati warganet yang rata-rata kagum dengan persahabatan sejati antara mereka.

Syarizan sebelum itu mengaku tersilap langkah apabila terikut ajakan rakan sebaya meminum ketum sehingga membawa kepada penangkapannya. Dia dipenjara selama setahun dua hari atas kekhilafannya itu.

“Selepas ini, saya akan hargai mereka yang ada dengan saya, masa saya keluar (penjara). Saya akan cuba berubah selepas ini, untuk mereka dan keluarga,” katanya.

Nor Azhar, 25, abang kepada Syarizan memuat naik rakaman video itu untuk kenang-kenangan dan dia tidak menyangka ia menjadi tular dan ditonton lebih sejuta orang.

“Sebenarnya, yang keluar (penjara) tu adik saya. Saya abang dia. Yang lain tu kawan-kawan. Kita orang memang rapat empat orang.

“Mula-mula bapa saya dah pergi (penjara) dengan adik-adik saya naik kereta. Mak saya nak pergi klinik, jadi bapa saya balik, dia suruh saya pergi. Saya cakap dekat kawan saya, kalau boleh rakam. Pengawal (polis) buka pagar saja, dia berlari keluar terus salam kita orang,” katanya.

Azhar yang bekerja sebagai penghantar barang memberitahu FMT, dia lega dan berterima kasih kepada warganet yang tidak mengecam Syarizan sebaliknya memberikan kata dorongan kepada anak muda itu.

“Masa saya rekod video itu, nak santai-santai je. Nak post biasa saja. Tak harapkan viral pun. Saya tengok banyak yang positif komen. Kalau kat Facebook ada kena kecam sikit (tapi) di TikTok semua positif,” katanya.

Abang sulung daripada lima beradik itu berkata, dia dan keluarganya tidak pernah ‘membuang’ adik ketiganya itu, malah perpisahan selama setahun menjadikan mereka lebih rapat.

“Saya harap lepas dia keluar, dia akan berubah. Dia pun sudah baca komen (positif), saya harap lepas ini dia tak buat lagi.

“Sejahat mana pun dia, dia tetap darah daging kita. Jangan sebab satu kesilapan ini, kita buang dia. Kita beri dia peluang kedua. Baiki perangai dan perbuatan dia,” katanya.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here